tag:blogger.com,1999:blog-2372045793097418288.comments2022-04-08T10:52:04.948-07:00UskontojournalismiKuka?http://www.blogger.com/profile/00715770703093142276noreply@blogger.comBlogger26125tag:blogger.com,1999:blog-2372045793097418288.post-31167843122185392762015-11-07T08:03:07.763-08:002015-11-07T08:03:07.763-08:00On se kumma juttu, miten tällaisissa blogikirjoitu...On se kumma juttu, miten tällaisissa blogikirjoituksissa lainaillaan järjestön ulkopuolisia lähteitä ja niiden avulla selitetään sen oppia. Eikö olisi rehdimpää lainata ihan Jehovan todistajien omilta sivuilta järjestön oppia ja asioita koskevia tietoja?<br /><br />www.jw.org/fiAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2372045793097418288.post-5981223839489038012015-07-06T17:06:39.228-07:002015-07-06T17:06:39.228-07:00Näkisin että ajoituksessa on peruskysymyksenä se, ...Näkisin että ajoituksessa on peruskysymyksenä se, että joulu ja pääsiäinen ovat niitä aikoija jolloin uskonnottomuus merkitsee sosiaalisesti eniten. Ja ne ovat myös aikoja joina uskonto ylipäätään kiinnostaa "suurta yleisöä". Vaatimalla vaientamista juuri tälle ajalle on enemmänkin uskovaisten medianhallintaa jolla ajetaan tilannetta jossa ukonnottomat saavat sanomansa ja merkityksensä läpi vain aikana jolloin sille ei ole yleisöä. Tämä on hienoa sensuurin piilottamista.Tuomo "Squirrel" Hämäläinenhttps://www.blogger.com/profile/11543274707131718316noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2372045793097418288.post-15146387216439280562015-04-27T02:58:32.357-07:002015-04-27T02:58:32.357-07:00Pyydän anteeksi, että vastailin hieman terävästi. ...Pyydän anteeksi, että vastailin hieman terävästi. Ehkä siihen vaikutti "ajallaan"-vaatimuksen lisäksi myös jo tämä Olli Seppälän väärä väite: <br />"Kun media pääsiäisen alla käsittelee kristillisen pääsiäisen viettoa, se on uskontojournalismia. Aihe on uskonto, sen ajankohtaisuus, ja siitä kerrotaan journalistisin muodoin ja menetelmin.<br />Mutta uskonnottomuuden näkökulmasta tätä voi pitää ongelmana.."<br /><br />Enhän minä ole sanonut ja tarkoittanut, uskonnon käsittely pääsiäisenä mediassa olisi ongelma tai väärin, vaan kiinnittänyt huomiota siihen, että uskonnottomuuden käsittely on viime aikoina ollut äärimmäisen harvinaista joulun ja pääsiäisen yhteydessä mediassa. Blogini oli positiivinen kiitos hyvälle poikkeukselle.<br /><br />Ei kai rinnakkaisuus monimuotoisessa ja monikulttuurisessa yhteiskunnassa aina tarkoita edes vastakkainasettelua?Esa Ylikoskihttps://www.blogger.com/profile/11429904211840148763noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2372045793097418288.post-67477700886412754842015-04-27T02:41:04.127-07:002015-04-27T02:41:04.127-07:00Maailmassa on maita, josa uskonnottomuuden esiin t...Maailmassa on maita, josa uskonnottomuuden esiin tuominen on kiellettyä 365 päivää vuodessa. Jopa kuolemanrangaistuksen uhalla. <br /><br />Oli Seppälä, voisitko tarkentaa, montako uskonnottomuudelta suojeltua päivää suomalaisessa mediassa mielestäsi pitäisi olla? Pääsiäisenä 4 päivää? Laskeaanko lankalauantaikin? Entä jouluna? Aatto mukaan? Siis 3 päivää? Miten Johanneksen päivä (ke 24.6.)? Onneksi 19.-21.6. lienee sallittujen päivien joukossa?Esa Ylikoskihttps://www.blogger.com/profile/11429904211840148763noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2372045793097418288.post-69279956040704356232015-04-27T02:17:17.905-07:002015-04-27T02:17:17.905-07:00Mikä Olli Seppälän mielestä on se "oikea aika...Mikä Olli Seppälän mielestä on se "oikea aika" käsitellä vapaa-ajattelua, ateismia, uskonnottomuutta? Olisiko se rajattava vain vappuun ja itsenäisyyspäivään? :-)Esa Ylikoskihttps://www.blogger.com/profile/11429904211840148763noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2372045793097418288.post-1722924751497199122015-04-27T02:13:04.378-07:002015-04-27T02:13:04.378-07:00Eikö ole journalistisesti kiinnostava kysymys, mit...Eikö ole journalistisesti kiinnostava kysymys, miten uskonnottomat ihmiset elävät, ajattelevat viettävät aikaansa myös tai juuri pääsiäisenä ja jouluna? Toki uskonnottomuuden käsittely myös seuraavalla viikolla on jyrkästi sallittua, mutta miksi se olisi sopimatonta pääsiäisen tai joulun alla? <br /><br />Aika harva HS:n lukija lienee pitänyt blogijutussani http://vapaa-ajattelijat.fi/blog/2015/04/04/uskomattomasti-hsn-paasiaislehdessa/ kiittämääni artikkelia ja siinä esiin tuotua uskonnottoman Pietari Vanhalan ajattelua epäkohteliaana ja tahdittomana juuri lehden pääsiäisnumerossa.Esa Ylikoskihttps://www.blogger.com/profile/11429904211840148763noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2372045793097418288.post-64700935440658901122014-05-18T00:44:21.602-07:002014-05-18T00:44:21.602-07:00Totta. Yksilö on aina eri asia kuin yhteisö. Yhtei...Totta. Yksilö on aina eri asia kuin yhteisö. Yhteisön arki on aina eri asia kuin yhteisön teoria (oppi). Ja arkeaan elävän yksilön käsitys opista on eri asia kuin opin vahtikoiran käsitys.Kuka?https://www.blogger.com/profile/00715770703093142276noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2372045793097418288.post-81573319230104413452014-05-17T23:26:30.864-07:002014-05-17T23:26:30.864-07:00Meidän naapurissa asui pitkään Jehovan todistaja -...Meidän naapurissa asui pitkään Jehovan todistaja -perhe. Suosittelen yleistyksiiin sortuville tutustumista pureskelun kohteisiin. Kummasti muuttaa mielipiteitä, luulisin.Viestintä Kylväjähttps://www.blogger.com/profile/04642147417133565719noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2372045793097418288.post-16040488112798814062013-11-14T10:45:43.148-08:002013-11-14T10:45:43.148-08:00Propagandaa, ei journalismia
Mielestäni ystäväni ...Propagandaa, ei journalismia<br /><br />Mielestäni ystäväni Olli on ihan oikeassa kirjoittaessaan, että ”voidaan siis sanoa, että kirkkokin harrastaa uskontojournalismia”. Siis kirkko harrastaa.<br />Ihan oikeasti ja tosissaan Suomen evankelis-luterilainen kirkko ei voi tehdä journalismia, sillä kirkon viestintä on aina yritysviestintää – tai yrityskielellä markkinointia. Siihen velvoittaa jo Meidän kirkko 2015 -strategia. Siinä määritellään kirkon Missio näin: ”Kirkon tehtävä on kutsua ihmisiä armollisen Jumalan yhteyteen, tuoda elämään kestävä perusta ja rohkaista välittämään lähimmäisistä ja luomakunnasta.” Strategiaa täydentää Kirkon Visio: ” Kirkkoon tullaan löytämään vastauksia elämän suuriin kysymyksiin ja sieltä lähdetään palvelemaan Jumalan maailmaa.”<br />Kuten kaikessa yritysten tai poliittisten puolueiden tai aatteellisten järjestöjen viestinnässä myös luterilaisessa kirkossa viestintä on aina alisteista toiminnan tavoitteille. Muu ei voi olla mahdollista, jos halutaan olla lojaaleja työnantajalle, puhutaan sitten kokonaiskirkon viestinnästä, seurakuntalehdistä tai kirkollisten järjestöjen tiedotuksesta. <br />Journalismi sitä vastoin on – ainakin jos puhutaan klassisesta journalismista – viime kädessä toimintaa, jonka tehtävänä on kerätä, varmentaa ja eritellä tietoa ja esittää se joukkoviestimien avulla uutisten muodossa. <br />Uutinen taas – jos edelleen luotetaan Wikipediaan – tarkoittaa puhtaimmillaan uutta tietoa ajankohtaisista asioista. Sitten tulee se mutta, jossa tullaan kirkon ”harrastamaan” uskontojournalismiin. Siis näin Wikipediassa tiivistettynä: ”Jos uutisella halutaan muokata kohteen mielipidettä (totuudenmukaisella tai valheellisella aineistolla), on kyse propagandasta.” <br />Propaganda on ehkä vähän kova ja rasitteinen sana. Kauniimpaa olisi ehkä puhua mielipidevaikuttamisesta tai markkinointiviestinnästä. Kirkon strategian, mission ja vision toteuttaminen on viestinnän osalta aina tiedottamista, kirkon edustamien arvojen ja tavoitteiden edistämistä. Siis mieliin ja mielipiteisiin vaikuttamista. Journalismin kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. <br />Mutta itse asiassa haluan sanoa, että kirkolliskokous teki aivan oikean päätöksen terävöittämällä kirkon profiilia. Ja toisekseen voisit Olli myös jatkaa samaa rönsyjen leikkaamisesta ja lopettaa puhumisen ”kristillisestä journalismista”.<br />Ei sellaista ole olemassa. On vain kirkon sanoman edistämistä. Itse asiassa propaganda on siihen ihan hyvä sana. Ei sitä kirkon tiedottajien pitäisi mitenkään hävetä. <br />Eli journalisteja emme ole, olkaamme siis propagandisteja.<br /><br />Hannu Kuosmanen<br />Entinen toimittaja ja markkinointiviestinnän propagandisti <br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/10294134445504859854noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2372045793097418288.post-86770941283385039282013-06-29T12:28:51.097-07:002013-06-29T12:28:51.097-07:00Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.ssaahttps://www.blogger.com/profile/18182824260822858186noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2372045793097418288.post-14157729188866702412013-04-15T04:51:38.573-07:002013-04-15T04:51:38.573-07:00Kiinnitinpä huomiota samaan asiaan.
Voisit kyllä H...Kiinnitinpä huomiota samaan asiaan.<br />Voisit kyllä Hannu kirjoittaa esim Kotimaahan tämmöisen nekrologin kritiikin. Tulisi laajempaankin jakeluun.seppo.simolahttps://www.blogger.com/profile/02742449512099217583noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2372045793097418288.post-73646341503730693192013-04-12T01:03:22.555-07:002013-04-12T01:03:22.555-07:00Tuota valtionkirkon käsitettä viljellään kyllä iha...Tuota valtionkirkon käsitettä viljellään kyllä ihan säästelemättä medioissa. Mutu-pohjalta.Hannahttps://www.blogger.com/profile/16287568458576964702noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2372045793097418288.post-78052725689336170862013-04-01T13:55:39.909-07:002013-04-01T13:55:39.909-07:00Taitaa Ollilla olla nyt vähän sama olo kuin entise...Taitaa Ollilla olla nyt vähän sama olo kuin entisellä palopäälliköllä, kun varalla ollut vapaapalokunta kävi sammuttamassa palon: siis tämä vanha vitsi, väärin sammutettu. <br />Onhan se ikävää, kun ortodoksit taas varasti julkisuudessa pääsiäisen, Ambrosius Iltalehdessä, Amborosius vaatekaappeineen Hesarissa, muut ortodoksit varmaankin maakunnissa. <br />Ja sitten tämä valepiispa Iltalehdessä. Ja kaiken huipuksi vielä se, että Helsingin Sanomat lähetti nettilehdessään suorana paavi Fransiscuksen pääsiäismessun Pietarin kirkon aukiolta. Ihan vaikuttava pappamobiiliajelu muuten lasten ja vammaisten siunauksineen. <br />Tai että pääsiäisen paras saarna oli – yllätys, yllätys – samaisen Hesarin verkkolehdessä sunnuntaina Anna-Liisa Nykäsen kolumni kärsimyksestä ja kuolemasta.<br />Luterilaisen kirkon koko kuva sitä vastoin taisi kiteytyä pitkäperjantain televisiojumalanpalvelukseen Pispalan kirkosta, jossa koululaismessussa sekoitettiin iloisesti niin ristit, puput, pääsiäismunat amatöörimäiseen lastenteatteriin. <br />Siis juuri sinä päivänä, jolloin jotenkin odottaisi kirkolta sen syvintä sanomaa, kuoleman yli kantamista.<br />Ehkä juuri siksi media kysyy asioita jostain muualta kuin luterilaisen kirkon sananselittäjiltä. Heillä kun tuntuu olevan sanat hukassa, ja vain selittelyt jäljellä. Ja nekin niin vaikeaselkoisia, että niitäkin saa selitellä jälkikäteen.<br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/10294134445504859854noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2372045793097418288.post-69709664764161705132013-04-01T11:48:56.126-07:002013-04-01T11:48:56.126-07:00Taitaa tuollainen kysymys, miten joku Soramies tai...Taitaa tuollainen kysymys, miten joku Soramies tai Väisänen kuuluu tai ei kuulu kirkkoon, aika vähän monia toimittajia tosiasiassa heilauttaa, kristinuskoa kaikki tyynni, arvelisin. Juttu pitää saada ja kirkon hampaisiin joutuminen antaa juttuun kaivattua draamaa. Kirkkopoliittisiin rintamiin eivät sen sijaan taida profaanin median toimittajat yleensä jäädä laukomaan. Vai lienenkö väärässä.KirsiMyhttps://www.blogger.com/profile/05550832862920588691noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2372045793097418288.post-86573891974523755842013-02-15T11:10:41.527-08:002013-02-15T11:10:41.527-08:00Entä suomalainen kirkollinen uutissensuuri?
Kir...Entä suomalainen kirkollinen uutissensuuri? <br /><br />Kirkollinen valtamedia ilmeisesti määrittelee, mitä asioita julkisuudessa käsitellään ja ruoditaan, mitä ei.<br />Kesällä 2011 meille Kylväjään tuli YLEn toimittaja, jolle Helsingin seurakuntayhtymässä oli kerrottu, että ei lähetystyötä haittaa, vaikka yhtymä ottaisi pois verovaroista maksettavan tukensa pieniltä lähetysjärjestöiltä; eivät ne olisi lähetystyötä pois. Toimittajan meille välittämän tiedon mukaan leikatut rahat suunnataan yhtymän valitsemien järjestöjen kautta lähetystyöhön.<br /><br />Olen nyt siis hämmästyneenä seurannut katseellani, kuinka laajasti kirkollinen media on Sanaa lukuunottamatta vaiennut siitä, että Helsingin seurakuntayhtymä käyttikin järjestöiltä leikatuista ulkomaille alunperin suunnatusta rahasta 80.000 euroa, kahdeksankymmentätuhatta euroa! Suomen näistä rahoista Lähetysseuran kesäjuhliin ja lisäksi sitten 320.000 euroa yhtymän muuta rahaa samoihin viikonloppujuhliin. Itselläni heräsi kysymys, viilasiko joku YLEn toimittajaa linssiin vai onko asiaan saatu uutta valoa myöhemmin. Ei muuten, mutta YLEn alueellinen tv-lähetys välitti tiedon eteläisiin hiippakuntiin ja lyhennettynä vielä koko Suomeen valtakunnanverkon kautta. Olisin pitänyt läpinäkyvyyden kannalta kirkollisveronmaksajana kyllä kohtuullisna, että Helsingin seurakuntayhtymä olisi kysymättäkin kertonut rahojen uudesta käyttökohteesta ja mielestäni tuo mittava yhden järjestön kesätapahtuman rahoitus olisi myös ollut hyvä tehdä julkisesti oma-alotteisesti.<br /><br />Olen itse surrut menetettyä, sillä mietin, mitä olisimme saaneet aikaan köyhässä kehitysmaassa noin valtavalla summalla, 80.000 eurolla, mikä on sattumoisin hyvin lähellä sitä yhtymän Kylväjältä leikkaamaa summaa.<br />Kirsi Myllyniemi Kylväjän viestinnästäViestintä Kylväjähttps://www.blogger.com/profile/04642147417133565719noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2372045793097418288.post-50641696205338517152012-05-03T12:44:36.237-07:002012-05-03T12:44:36.237-07:00Juttu alkoi toteamuksella:
"Miksi juuri nyt ...Juttu alkoi toteamuksella:<br /><br />"Miksi juuri nyt on tärkeä kiinnostua uskontojournalismista? Koska aika on kypsä. Koska uskonto on yhä useammin osa uutisia ja muuta median sisältöä"<br /><br />Mihin ajanjaksoon uutismäärää on verrattu, kun on esitetty tuo "yhä useammin" ajatus?Tutkimuksistahttps://www.blogger.com/profile/17868616059686809068noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2372045793097418288.post-27123592481573972182012-05-03T12:12:26.151-07:002012-05-03T12:12:26.151-07:00Tuon opinnäytetyön aineisto koostui erään vuoden s...Tuon opinnäytetyön aineisto koostui erään vuoden syyskuussa julkaistuista sanomalehdistä, joista tekijä oli löytänyt yhteensä 18 uskonto-teemaan liittynyttä kirjoitusta. Sen pohjalta ei ihan kovin pitkälle päätelmiä taida pystyä tekemään edes yksittäisen lehden, saati koko valtakunnan paikallislehtien julkaisupolitiikasta.<br /><br />Jos tarkastelujaksona olisi ollut esimerkiksi yksi vuosi, olisi aineistoon kertynyt kenties myös esimerkiksi kirkollisten juhlapyhien aikaan kirjoitettuja juttuja, joita syyskuussa ei kauheasti taida olla, mikä olisi voinut täydentää kuvaa kirjoitusten kokonaisluonteesta. Toisaalta esimerkiksi vuoden mittainen tarkastelujakso olisi ollut moninkertaisesti työläämpi opinnäytetyön tekijän kannalta, onhan se 12 kertainen pituudeltaan yhteen kuukauteen verrattuna.<br /><br />Ei liene kuitenkaan kauhean yllättävää, että jos lehdestä hakee johonkin aiheeseen liittyviä juttuja, merkittävä osa jutuista on nimenomaan siihen aiheeseen liittyviä, ei sen ydintä käsitteleviä (mikä se ydin missäkin aiheessa onkaan).<br /><br />Sama asia pätee myös vaikkapa urheilu-uutisiin. Suuri osa urheilu-uutisista käsittelee esimerkiksi erilaisia tuloksia, tai tuo jotain urheiluun liittyvää esiin vaikkapa henkilöhaastattelujen kautta. Sen sijaan sanomalehdissä on huomattavasti harvemmin juttuja vaikkapa jonkun lajin syvällisemmästä olemuksesta ja lajin sisäisistä ydinasioista. <br /><br />Esimerkiksi vuoden aikana voi olla lukuisia uutisia urheilulajiin X liittyen, mutta samaan aikaan välttämättä koko vuonna ei yhdessäkään jutussa kerrota lajin sääntöjä.Tutkimuksistahttps://www.blogger.com/profile/17868616059686809068noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2372045793097418288.post-80096559038430708382011-10-27T11:51:48.304-07:002011-10-27T11:51:48.304-07:00Pitäisi lukea Raamattua vielä kirjaimellisemmin - ...Pitäisi lukea Raamattua vielä kirjaimellisemmin - eli katsoa kanelle Johanna Sinun siteeraamasi kohta on kirjoitettu.<br /><br />Eetos tekstissä oli tämä: Te Israel olette minun edustajani ja teiltä minä vaadin enemmän. Teidän tulee olla esimerkki. Kun siis ympäröivät pakanakansat tekevät velkaorjiksi vaikka naapurinsa tai oman äitinsä pojan, te ette saa tehdä samoin vaan teidän on oltava kohtuullisempia. Kun ympäröivät pakanakansat laittavat papeiksi kenet tahansa virkaheiton väliinputoajan joka ei muuta hommaa löydä, teidän pitää osoittaa että kyseessä on arvokas virka.<br /><br />Nimenomaan orjuudessa Sinä haukut tosi väärää puuta! Juutalaisuudessa orjia oli näiden säädösten takia paljon vähemmän kuin muissa maissa, joista jopa Kreikassa oli parhaimmillaan reilusti yli puolet kansasta orjia. Roomassa taas orjien päiväkulutus (kuolema) oli 28 000 henkeä päivässä ennen aikaansa. Kreikka on toisaalta esimerkki antiikista, jossa miltei kaikki oppineet olivat siviilisäädyltään orjia. Hyvän isännän huomassa vain orjalla oli tilaisuus opiskella täyspainoisesti. Tai itse orjuuden määritelmä: Roomalaisille orjalla oli vain esinearvo ja sellaisen saattoi surmata (kuten isä lapsensakin) ilman juridista vastuuta. Ei ollut näin juutalaisuudessa.<br /><br />Eli orjuudeksi katsottiin jos kuninkaalle joutui maksamaan yli kaksi kymmenystä. Ja nykymaailmassa Ruotsissa on maailman suurimmat verot, yli 50%. Me olemme paljon PALJON enemmän liekahihnassa pankeille ja velkojille, Johanna! Meillä on kiire hautaan! Hirveä piiskaaminen esikoulu-kyöräyksestä eläkkeelle jonne emme koskaan pääse (olen 37v), vaikka eläkeprosentti työnantajamaksuissa on kuulemma nousussa 16% 27%:iin! Me elämme ruhtinaiden hirmuvallan alaisuudessa, Valtion orjina.<br /><br />Onesimus on Uuden Testamentin orja. Koko Paavalin kirje Filemonille käsittelee orjuuden käsitettä aikas eeppisesti.<br /><br />Pauli Ojala<br />putkimies, biokemisti<br />www.putkimies-vantaa.fiOjalanpoikahttps://www.blogger.com/profile/01295332610492661778noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2372045793097418288.post-7459433615518234592011-10-26T13:41:18.663-07:002011-10-26T13:41:18.663-07:00Turusen kommentti on hyvä. Siihen tulee lisätä, et...Turusen kommentti on hyvä. Siihen tulee lisätä, että Mooseksen lain vanheneminen on Uuden testamentin eksplisiittinen opetus, joten se siitä.Emil Antonhttps://www.blogger.com/profile/04438950879205378469noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2372045793097418288.post-30047943681828435902011-10-25T04:07:00.261-07:002011-10-25T04:07:00.261-07:00Korhosen huoli on oikea: Raamattua on tulkittava. ...Korhosen huoli on oikea: Raamattua on tulkittava. Sitä on tulkittava vastuullisesti. Raamatun tulkinnassa on oltava jokin johdonmukaisuus ja logiikka. Kaikkea ei voida tulkita puisevan ”kirjaimellisesti” saatikka soveltaa sellaisenaan nykypäivään. Raamattua voidaan tulkita oikein tai väärin. Tästä kaikesta olen periaatteessa samaa mieltä. <br /><br />Mutta uskonnosta kirjoittava toimittaja, joka johdonmukaisuuden nimissä alkaa tivata haastateltavalta orjuusasiasta (tai pappien silmälaseista) osoittaa lähinnä omaa tietämättömyyttään aiheesta, jossa hän esittää asiantuntijaa. Vaikka toimittaja itse arveleekin tehneensä suuren löydön, nämä rippikoulusta tutut haasteet saavat asioita vakavammin pohtivat kokemaan jonkinasteista myötähäpeää toimittajan puolesta. Niin hauskoilta ja näppäriltä kuin tällaiset rinnastukset saattavat tuntua ne ampuvat ohi maalin. <br /><br />Ensiksi, Korhosen oma orjuusanalogia on lapsellinen ja ontuu: Koska emme enää ota ”kirjaimellisesti” sitä mitä Raamattu sanoo orjuudesta ei meidän tulisi ottaa ”kirjaimellisesti” sitäkään mitä Raamattu sanoo homoudesta syntinä (itse puhuisin ennemmin homoseksuaalisesta käyttäytymisestä). Tällä mainitulla logiikalla meidän ei tarvitse enää myöskään ottaa ”kirjaimellisesti” Raamatun kieltoa olla polttamatta lapsia Molokille tai kieltoa olla sylkemättä vanhempia kasvoihin. Jos ottaisimme yhä ”kirjaimellisesti” nämä Vanhan testamentin kiellot eikö meidän silloin, Korhosen logiikkaa seuraten, pitäisi lähteä hakemaan orjia Ruotsista ollaksemme johdonmukaisia? <br /><br />Korhonen syyllistyy esimerkissään käänteisesti parjaamansa fundamentalismin erehdykseen. Siinä missä viimeksi mainittu ajattelee kaiken Raamatussa olevan nykykristittyä sitovaa säädöstä Korhonen ajattelee, että kaikki sen säädökset ovat aikansa eläneitä. <br /><br />Tälle Korhosen sanelemalle ”fundamentalismin logiikalle” ei kuitenkaan ole mitään tarvetta alistua sillä se on keinotekoinen. Kyseessä on tarkoitushakuinen karikatyyri ja olkiukko. Hermeneutiikka ei ole näin mustavalkoista. Kristillinen raamatuntulkinta on aina lähtenyt siitä, että Raamatun oman kehittyvän ilmoituksen valossa on asioita, jotka eivät enää sido kristillistä seurakuntaa, kun taas toiset asiat yhä koskevat meitä. Muutoinhan luterilaisissa kirkoissakin uhrattaisiin yhä lampaita ja vasikoita. <br /><br />On olemassa hyviä syitä sille miksi vanhan liiton säädökset esimerkiksi orjuudesta tai pappien ruumiillisista vammoista ym. eivät sido kristillistä seurakuntaa ja ovat siten erilaisia kysymyksiä kuin vaikkapa kysymys miehen ja naisen parisuhteesta avioliitossa Jumalan tahdon mukaisen seksuaalielämän perusmallina. Esimerkiksi, Raamattu ei missään esitä orjuusinstituutiota osana Jumalan luomisjärjestystä, joka instituutio sen vuoksi tulisi ehdottomasti säilyttää koskemattomana. Miehen ja naisen muodostama avioliittoinstituutio sen sijaan osoitetaan kuuluvan luomisjärjestykseen. Jeesus ja Paavali muistuttavat tästä. Missään Raamatussa ei sanota, että orjien vapauttaminen olisi vastoin Jumalan tahtoa. Sitä vastoin missään Raamatussa ei sanota, että homoseksuaalinen käyttäytyminen olisi Jumalan tahdon mukaista. Siitä puhutaan aina syntinä. <br /><br />Mutta näiden mainittujen ongelmien lisäksi Korhosen tekstissä on yksi erittäin huolestuttava piirre: Hän tuntuu pitävän pelkkää näkemysten julkituomista jollakin tavalla sopimattomana toisten elämään puuttuvana vallankäyttöä. Haluaisiko Korhonen siis puuttua toisten elämään viemälle heiltä oikeuden edes tuoda julki omia näkemyksiänsä? Korhosen oma kirjoitus on tältä osin esimerkki äärimmäisen huolestuttavasta vallankäytöstä. Tällaiselle journalistiselle totalitarismille en näe mitään syytä alistua.Pasi Turunenhttps://www.blogger.com/profile/16481142666352174282noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2372045793097418288.post-16590430433125444542011-10-25T03:58:38.496-07:002011-10-25T03:58:38.496-07:00Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.Pasi Turunenhttps://www.blogger.com/profile/16481142666352174282noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2372045793097418288.post-48614472961470467652011-10-22T11:09:13.465-07:002011-10-22T11:09:13.465-07:00Nyt en kyllä ymmärtänyt Hannun kommenttia.
Miten...Nyt en kyllä ymmärtänyt Hannun kommenttia. <br /><br />Miten ev.lut. kirkkoon kuulumattomuus vapauttaa jonkun uskonnollisen yhteisön kriittiseltä tarkastelulta ("tonkimaan uskonkysymyksissä").Kimmo Huimahttps://www.blogger.com/profile/10615645567586024262noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2372045793097418288.post-83226789666659089932011-10-21T22:45:10.084-07:002011-10-21T22:45:10.084-07:00Kiitos erittäin hyvästä postauksesta!Kiitos erittäin hyvästä postauksesta!Arkeilijahttps://www.blogger.com/profile/02638904902269864984noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2372045793097418288.post-3176846412164117592011-10-21T11:10:42.726-07:002011-10-21T11:10:42.726-07:00Onneksi Suomessa on vapaita kristillisiä suuntauks...Onneksi Suomessa on vapaita kristillisiä suuntauksia! Näitä vapaita kirkkoja Korhonen ei pääse rokottamaan ja tonkimaan uskonkysymyksissä. Me vapaisiin suuntiin kuuluvat Olemme vapaita ja riippumattomia valtiovallasta. Keräämme itse varat toimintaamme. Määrittelemme itse uskomme periaatteet eikä meitä voisi vähempää kiinnostaa miten "epäloogista" se on Korhosen mielestä.Hannuhttps://www.blogger.com/profile/13975924926448097584noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2372045793097418288.post-8829411450649530162011-10-19T03:12:31.260-07:002011-10-19T03:12:31.260-07:00Tämä blogi on selvästi askel oikeaan suuntaan. Odo...Tämä blogi on selvästi askel oikeaan suuntaan. Odotan innolla, mitä suomalaisen uskontojournalismin maailmassa tapahtuu. Kirjoitin aiheesta myös pientä analyysiä blogiini: http://verbaalinen.wordpress.com/2011/10/19/suomalaisessa-journalismissa-on-uskonnon-kokoinen-aukko/Anonymousnoreply@blogger.com