keskiviikko 18. huhtikuuta 2012

Aatteen ja kanavan liitto

Kun SuomiTV:n aloitti koelähetyksiään elo-joulukuussa 2008, syntyi suomalaisessa mediakentässä epäily, että kanavan takaa löytyvä Family Cannel –yhtiö on uskovaisten käsissä ja että sillä tulee olemaan vaikutusta ohjelmapolitiikkaan. Epäilyt heräsivät, sillä puuhamiehenä kanavalla toimi Hannu Haukka, joka tunnettiin evankelioivan, Venäjälle suunnatun IRR-TV:n perustajana. Kanadalainen sijoittaja-rahoittaja Jeffrey Royer vannoi myös perhearvojen nimeen. Perhearvot ovat rapakon takana usein peitenimi konservatiiviselle kristillisyydelle.

Tuoreessa Journalismikritiikin vuosikirjassa 2012 SuomiTV:n päätoimittajan toiminut Tomi Lindblom kertoo omasta näkökulmastaan kanavan tarinan. Lindblom sanoo, että kristillisyys muodostui kanavalle taakaksi, vaikka uutistoiminnassa johto ei mitään sen suuntaista vaatinutkaan. Ohjelmapolitiikassa kristillisyyden vaatimus sen sijaan näkyi monin tavoin, muun muassa avioerojen ja homoseksuaalisuuden käsittelyssä – niitä ei juuri käsitelty ohjelmissa.

Lindblom summaa SuomiTV:n epäonnistuminen syitä: ”Suomalaisen kulttuurin huono tuntemus yhdistettynä rehvakkaaseen amerikkalaiseen innostuneisuuteen oli osasyy siihen, miksi SuomiTV lopulta ajautui miljoonatappioihin. Johdolla ei ollut kokemusta suomalaisesta kaupallisesta televisiosta, ja vain kovin harva työntekijäkään oli koskaan ollut televisiossa töissä. Konsulttien tekemät ylitsevuotavat ennustukset siitä, että koko Suomi odottaa henkeään pidätellen perhearvoja kunnioittavan kanavan perustamista olivat jo heti alussa omiaan ajamaan veneen väärille vesille.”

Lue Lindblomin SuomiTV-analyysi kokonaisuudessaan Journalismikritiikin vuosikirjasta 2012 (toim. Johanna Vehkoo, pdf, sivut 104-111)

Tappiollinen kanava myytiin alkuvuodesta 2012 Fox International Channelille ja SuomiTV:n kanavapaikalla aloitti 16.4. FOX.

- Olli Seppälä -

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti