Kotimaa-lehti kysyi
toimittajailta eri medioissa, mikä on ”vuoden uskontouutinen”. Eniten
mainintoja sai vanhoillislestadiolainen liike ja erityisesti sen piirissä
tapahtuneet seksuaaliset hyväksikäytöt. Tosin vastausten kirjo oli melkoinen.
Kotimaa kertoi
kyselynsä tulokset 4.1. printtilehdessään. Uskontojournalismi-blogi sai luvan
sekä lehdeltä että asianomaisilta itseltään lainata perusteluja eri valinnoille
laajemmin, kuin mitä lehtijutussa oli mahdollista.
Näin
toimittajat vastasivat Kotimaan sähköpostikyselyyn.
Pekka Niiranen,
toimittaja, Yle:
”Vuoden
"uskontouutinen" on mielestäni ollut vanhoillislestadiolaisen
herätysliikkeen sisällä tapahtuneiden lasten hyväksikäyttöjen tulo
julkisuuteen. Kun kyse on Suomen ev-lut. kirkon yhdestä herätysliikkeestä,
on kyseessä niin sanotusti koko kirkon asia, jota ei voi painaa
villaisella - vaikka juridisesti osa tapauksista olisikin vanhentunut.
Arkkipiispa Kari Mäkinen otti asian esille viime toukokuun kirkolliskokouksen
avauspuheessaan, mutta keskustelua teemasta on silti yhä syytä jatkaa.”
Raisa Rauhamaa,
toimittaja:
”Johanna
Hurtigin ja Mari Leppäsen toimittama Maijan tarina puhkaisi pitkään sekä pinnan
alla, että julkisuudessa kasvaneen paiseen vanhaleastadiolaisen liikkeen
hyväksikäyttötapauksista. Maijan tarina pakotti, tarkan yksittäisen
tapauskertomuksen kautta, katsomaan suoraan päin liikkeen torjuttuja
väkivaltamekanismeja, jotka lävistävät osin tiedostamattakin liikkeen perheitä
ja yhteisöjä.
Se, että
ortodoksisen kirkon arkkipiispa Leo valitsi Maijan tarinan Vuoden kristilliseksi kirjaksi 2012 todentaa kirjan
laajemman merkityksen. Asiaa ei voin enää painaa villaisella. Kirjan vaikutus
oli käänteentekevä koko yhteisön tulevaisuudelle. Liikkeen ulkopuolisille
kirja antoi pohtimisen aihetta uskonnon varjolla tapahtuvasta, usein
patriarkaalisesta vallankäytöstä. Avoin keskustelu tuuletti asenteita ja
voimaannutti vallankäytön kohteeksi joutuneita.”
Toimittaja Marketta Mattila nimesi myös Maijan tarinan sen herättämän keskutelun vuoden uskontouutiseksi.
Pekka Mikkola,
pääkirjoitustoimittaja, Kaleva:
”Pussy Riot
-jupakka Venäjällä. Huonoa arvostelukykyä osoittanut poliittinen provokaatio,
josta annettu tuomio oli Putin-kertoimen takia ankara. Lännessä, myös Suomessa,
vähän huomiota sai se, että Pussy Riotin tempaus löi rätillä kasvoihin
miljoonia vakaumuksellisia ortodokseja. Tämä kertoo, miten uskontojen ymmärrys
ja hyväksyntä ohenee. Kasvavan tietämättömyyden ilmentymä oli helsinkiläinen
maailmanpolitiikan professori, joka huuteli megafoniinsa, mahdollisesti myös
asiaa, Uspenskin katedraalin edessä kahden Pussy Riot -kloonin kanssa.
Rakennushan ei edes kuulu Venäjän ortodoksiselle kirkolle.”
Milla
Rautiainen, toimitussihteeri, Apu:
”Nostaisin
vuoden uskontouutiseksi venäläisen punkryhmän Pussy Riotin tempauksen
helmikuussa 2012. Punkryhmän
Kristus Vapahtajan katedraalissa Moskovassa järjestämä performanssi, jossa
he pyysivät Neitsyt Mariaa karkottamaan Putinin, ja tempausta seurannut kohu,
oikeudenkäynti ja ryhmän jäsenten vangitseminen olivat äärimmäisen kiinnostavia. Tapaus pisti
pohtimaan lukuisia, länsimaisen demokratian kulmakiviin liittyviä arvoja kuten
sananvapautta, uskonnonvapautta ja oikeusjärjestelmän toimivuutta.
Moni
uutisointia seurannut pohti varmasti muun muassa seuraavia kysymyksiä: Onko
kirkkotila pyhä ja jos on, niin missä kulkee raja siinä, mitä kirkkotilassa saa
tehdä? Saako Vladimir Putinia ja Kremliä arvostella Venäjällä? Oliko
naisten tuomitseminen oikeudessa täysin kohtuutonta?”
Lisa Enckell,
toimittaja, Yle;
”Mielenkiintoinen
kehitys kirkollisessa kentässä on että maallikot ottavat vahvemmin kantaa eri
kaupunkien kirkkovaltuustoissa ja tekevät kirkon "virallisesta"
linjasta poikkeavia päätöksiä.
Esimerkiksi lähetysmäärärahojen
projektikohteita päätettäessä useamassa seurakuntayhtymässä (Helsinki, Tampere,
Vantaa , Kuopio) on päätetty olla jakamatta rahoja järjestöille jotka eivät
hyväksy naisten papiksi vihkimistä. Seurakunnat ja seurakuntalaiset ovat
valmiimpia kuin kokonaiskirkko ja Kirkkohallitus noudattamaan ja toteuttamaan
Kirkolliskokouksen päätöstä vuodelta 1986.
Myös kaikenlaisen muuhun syrjintään
puututaan onneksi entistä herkemmin.”
Hannu Nieminen,
toimitussihteeri, Matkaopas-lehti:
”Kampin
kappeli. Helsingin designpääkaupunkivuoden kaaoksesta jää jotain pysyvääkin. Upea
puurakennus on henkevässä vastakohdassa Kampin kimaltelevan ostoparatiisin
kanssa. Kappelin sisällä voi oikeasti rauhoittua.
Maya-kalenteri.
Kaikki kiveen hakattu ei ole totta, mutta yksi jos toinenkin on näinä päivinä
miettinyt tahollaan tuonpuoleista, uskontojen peruskysymystä. Se ei sinänsä ole
yhtään turhaa.”
Heljä Salonen,
toimittaja, Iltalehti:
”En nyt tiedä,
onko kyseessä vuoden uskontouutinen, mutta kyllä Ruotsin opetusviraston
aloitteellisuus joulujuhlien sisällöstä on herättänyt keskusteluntarvetta
heissäkin, joilla ei ole ennen ollut tarvetta puolustaa joulun hengellistä
sisältöä. Konkreettinen teko on saanut ihmisen miettimään, mistä oikein on
kysymys, onko se minulle millään tavalla tärkeää ja miksi.”
Eero Hyvönen,
päätoimittaja, tv-uutiset, Helsingin Sanomat;
”Malala
Yousafzain ympärille syntynyt kansanliike on ulkomaanaiheista vahvimmin
mieleeni jäänyt uskontouutinen. Hän on se teinityttö, joka blogissaan vastustaa
talebania, minkä vuoksi hänet yritettiin murhata. Tästä puolestaan nousi
kansanliike Pakistanissa ja muualla maailmassa. Kotimaisista aiheista nostan
ensimmäinen lestadiolaisen naispapin Mari Leppäsen.”
Suomen Kuvalehden päätoimittaja Tapani Ruokasen valinta oli paavin Twitter-tili ja MTV3:n toimittaja Kari Pyrhösen valinta sisäasiainministeri Päivi Räsäsen uskontopuheet julkisuudessa.
Uuden Suomen
kehityspäällikkö Teemu Kammosen valinnan (uskonnonvastaisuuden nousu)
perustelut ja siihen liittyvän keskustelun voi lukea hänen blogistaan.
Kotimaan kysely
lähetettiin joulun alla 21 toimittajalle, jotka työnsä tai koulutuksensa puolesta seuraavat
tai ovat kiinnostuneita myös uskontojournalismista. Määräaikaan mennessä 12
toimittajaa vastasi. Määrajan jälkeen tuli vielä Ilkan pääkirjoitustoimittaja Maiju Lemettisen vastaus:
”Vuoden uskontouutinen oli apulaisoikeuskanslerin moite Kokemäen sosiaaliviranomaisille, jotka olivat kieltäneet äitiä tekemästä lapsensa valvotuissa tapaamisissa ristinmerkkiä ja lukemaan ruokarukousta. Äidin antama kaularisti lapselleen oli myös häirinnyt lapsen isää ja sosiaaliviranomaisia. Apulaisoikeuskanslerin mukaan kielloilla oli puututtu äidin uskonnonvapauteen. Eläköön Suomen äitien vapaus antaa lapselleen kaularisti, lukea ruokarukous ja siunata itsensä ja lapsensakin ristinmerkillä!”
”Vuoden uskontouutinen oli apulaisoikeuskanslerin moite Kokemäen sosiaaliviranomaisille, jotka olivat kieltäneet äitiä tekemästä lapsensa valvotuissa tapaamisissa ristinmerkkiä ja lukemaan ruokarukousta. Äidin antama kaularisti lapselleen oli myös häirinnyt lapsen isää ja sosiaaliviranomaisia. Apulaisoikeuskanslerin mukaan kielloilla oli puututtu äidin uskonnonvapauteen. Eläköön Suomen äitien vapaus antaa lapselleen kaularisti, lukea ruokarukous ja siunata itsensä ja lapsensakin ristinmerkillä!”
- Olli Seppälä -
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti