Uskontotieteilijä Teemu Tairan
uskonnontutkija.fi-verkkolehdessä julkaisema tutkimusartikkeli antaa aiheeseen mielenkiintoisen näkökulman.
Tairan mukaan uskonto on näkyvästi esillä suomalaisissa sanomalehdissä myös
silloin kun uskontouutisoinnin kannalta ei tapahdu mitään erikoista. Esillä
ovat niin vakiintuneet uskonnolliset yhdyskunnat kuin kansanomainen henkisyys
ja uskomukset yliluonnollisesta.
Tairan mukaan uskontoa koskevia juttuja arvioidaan lehdissä
samoilla uutiskriteereillä kuin mitä tahansa uutisia. Silloin korostuvat
esimerkiksi homoillan ja sitä seuranneen kirkosta eroamisaallon kaltaisissa
uutistapahtumat, joiden taustalla on selvä konflikti ja muutos. Tällaiset
uutiset jäävät myös helpommin ihmisten mieleen, mikä synnyttää helposti
mielikuvan, että uskonto on esillä vain kielteisissä yhteyksissä.
Suurin osa uskontoviittauksista liittyi kotimaanuutisiin.
Ulkomaanuutisissa näkyvyyttä hallitsi suvereenisti islam, joka liitettiin
esimerkiksi Lähi-idän konflikteihin.
Tairan mukaan erityisesti luterilaisuus saa kuitenkin
mediahuomiota myös silloin, kun se ei ylitä varsinaista uutiskynnystä.
Uskontoon viittaavista aineistoista vain viidesosa kuului Tairan mukaan
uutisaineistoon. Niiden lisäksi viittauksia uskontoon oli erityisesti
ilmoituksissa ja tv- ja radio-ohjelmien esittelyissä.
Kansanomaiseen uskonnollisuuteen viitattiin arkipäiväisissä
yhteyksissä. Tairan mukaan tällainen käsittelytapa tekee perinteisiin
uskonnollisiin yhdyskuntiin sitoutumattomasta puheesta henkisyydestä ja
yliluonnollisesta tavanomaista. Eniten viittauksia kansanomaiseen
uskonnollisuuteen Taira löysi Ilta-Sanomista.
Taira tekee mielenkiintoisen huomion myös uushenkisyyden
povatusta noususta. Viittaukset kansanomaiseen uskonnollisuuteen olivat
selvästi vakiintunutta uskonnollisuutta harvinaisempia. Tairan mukaan puhe
henkisyyden vallankumouksesta ja sekularisaatiokehityksen katkeamisesta ovatkin
lähinnä markkinointipuhetta. Eräiden tutkijoidenkin esittämät näkemykset
uushenkisyyden sekularisaatiota pysäyttävästä vaikutuksesta eivät siis saa
Tairalta tukea.
Uskonnollisista ilmiöistä puhuttaessa journalisteilla
vaikuttaisi myös olevan ongelmia löytää asiantuntijoita haastateltavikseen.
Tairan aineistossa uskonto oli useimmiten esillä viittauksena, eikä
asiantuntijoita ollut siksi haastateltu. Jos haastatteluja oli tehty,
asiantuntija oli useimmiten uskonnollisen yhdyskunnan edustaja. Luonnollisesti
he ovat edustamansa uskonnon asiantuntijoita. Journalistisesti olisi kuitenkin
tärkeä löytää myös näkökulmia sellaisilta asiantuntijoilta, joilla ei ole
suoraa vakaumuksellista intohimoa käsittelemäänsä aiheeseen. Uskonnon kohdalla
tällainen ”neutraalius” voi kuitenkin olla vaikeaa.
Jokaiselle toimittajalle voikin suositella Tairan ytimekästä
uskonnon määritelmän problematisointia. Se auttaa jäsentämään myös uskonnosta
ja sen medianäkyvyydestä käytävää keskustelua. Esimerkiksi tutkijalle voi olla
täysin luontevaa jäsentää esimerkiksi "vahingossa" rukoileminen uskonnolliseksi toiminnaksi, vaikka se ei uskonnollisesta
ihmisestä siltä tuntuisikaan.
Tutkimuksessa
Taira tarkasteli Helsingin Sanomia, Turun Sanomia ja Ilta-Sanomia. Lehdet
olivat ilmestyneet vuoden 2014 tammikuun viimeisen viikon arkipäivinä.
- Joona Raudaskoski -
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti