Jo on aikoihin eletty, kun
suomalainen media innostui savupiipusta. Eräästä tietysti horminpätkästä
Vatikaanissa. Piipusta tuprahtavan savun väri sai aikaan vipinää toimituksissa.
Musta vähemmän, valkoinen sitäkin enemmän. Esimerkiksi Ylen verkkosivulta
löytyy tätä kirjoitettaessa 20 juttua haulla ”paavi Franciscus”.
Milloin paavi alkoi Suomessa
olla Uutinen isolla alkukirjaimella? Johannes Paavali II aikaan arvatenkin.
Olemme yhä umpiluterilainen maa, mutta paavi kiinnostaa, vaikka tulee
maanosasta, joka on lienee suomalaisille (ainakin turisteille) kaikkein
tuntemattomin.
Paaviuutisointi on myös
merkki median globalisoitumisesta. Kun paavi on maailmalla iso juttu, se on
sitä meilläkin. Kun Super Bowl eli NFL-liigan loppuottelu pelataan ison veden
takana, on media täälläkin hereillä, vaikka peli johon tapahtuma liittyy, ei
täällä kovin suosittua olekaan.
Paaviuutisointi on
uskontojournalismia, joka näyttää ulkomaanutisoinnilta.
Vatikaanin surkea savupiippu
sopii nettiaikaan loistavasti. Se on ilmiö, riittävän harvoin toistuva ja siinä
ainutlaatuisuuden ja pysyvyyden tuoksu.
- Olli Seppälä -
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti