tiistai 19. maaliskuuta 2013

Globaali savupiippu


Jo on aikoihin eletty, kun suomalainen media innostui savupiipusta. Eräästä tietysti horminpätkästä Vatikaanissa. Piipusta tuprahtavan savun väri sai aikaan vipinää toimituksissa. Musta vähemmän, valkoinen sitäkin enemmän. Esimerkiksi Ylen verkkosivulta löytyy tätä kirjoitettaessa 20 juttua haulla ”paavi Franciscus”.

Milloin paavi alkoi Suomessa olla Uutinen isolla alkukirjaimella? Johannes Paavali II aikaan arvatenkin. Olemme yhä umpiluterilainen maa, mutta paavi kiinnostaa, vaikka tulee maanosasta, joka on lienee suomalaisille (ainakin turisteille) kaikkein tuntemattomin.

Paaviuutisointi on myös merkki median globalisoitumisesta. Kun paavi on maailmalla iso juttu, se on sitä meilläkin. Kun Super Bowl eli NFL-liigan loppuottelu pelataan ison veden takana, on media täälläkin hereillä, vaikka peli johon tapahtuma liittyy, ei täällä kovin suosittua olekaan.

Paaviuutisointi on uskontojournalismia, joka näyttää ulkomaanutisoinnilta.

Vatikaanin surkea savupiippu sopii nettiaikaan loistavasti. Se on ilmiö, riittävän harvoin toistuva ja siinä ainutlaatuisuuden ja pysyvyyden tuoksu.

- Olli Seppälä -

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti