Kun
ajattelen omaa kontekstiani uskontojournalismissa, niin myös tällä alalla
painottuu miesvaltaisuus. Etenkin kovista aiheista kuten teologiasta tai
taloudesta puhuttaessa miehet saavat naisia enemmän tilaa.
Myös
päätoimittamani Kotimaa-lehti ja Kotimaa24 haastattelevat useimmiten etenkin
teologisissa kysymyksissä miehiä kuin naisia. Tämä siitä huolimatta, että
korkeasti koulutettujen naisteologien määrä on kasvanut vuosi vuodelta. Huomioni
mukaan miespuolinen toimittaja haastattelee naisteologia vielä harvemmin kuin
naistoimittaja.
Tämä
sukupuolijako pätee myös monissa asioissa maallisessa mediassa ja niiden aiheissa.
Esimerkiksi miespuoliset kirjallisuuskriitikot kirjoittavat pääasiassa miesten
kirjoittamista kirjoista, naiskriitikot miehiä huomattavasti enemmän myös
naiskirjailijoiden teksteistä.
Päätoimittajana
pyrin siihen, että lehteni löytää aina parhaimman asiantuntijan
haastateltavaksi, en pyri siihen, että haasteltava olisi nainen. Luotan
toimittajiini siinä, että he etsivät parhaan mahdollisen haastateltavan.
Toki
yritän välillä muistuttaa myös siitä, että nykymaailmassa löytyy myös hyviä
naisasiantuntijoita ja päteviä teologeja, jotka ovat naisia. Tätä
kirjoittaessani jouduin kyllä miettimään, pitäisikö minun sittenkin vaikuttaa
vielä aktiivisemmin siihen, että toimittajat löytävät asiantuntija-haastateltavia
myös naisten joukosta.
73
prosenttia suomalaista kuuluu luterilaiseen kirkkoon, mutta piispakunta on yhä hyvin
miesvoittoista, kymmenestä piispasta yksi on nainen.
Olen
ensimmäinen naispäätoimittaja 110-vuotiaan Kotimaan historiassa. Edeltäjieni tavoin en käy saunassa piispojen
kanssa, mutta se on mielestäni pelkästään hyvä asia. Pidän tärkeänä, että
minulla on asialliset välit eri kirkon johtotehtävissä olevien kanssa, mutta
tahdon säilyttää myös riittävän riippumattomuuden suhteessa heihin. Saunaan
menen vain puolisoni kanssa.
Naiseutta
isompi asia minulle on se, että olen tämän lehden ensimmäinen päätoimittaja,
joka on lähtöisin Suomen ulkopuolelta. Olen syntynyt Namibiassa ja elänyt
siellä lapsuuttani. Tarkastelen maailmaa pohjoisen Euroopan lisäksi eteläisen
Afrikan näkökulmasta. Kansallisuuteni on FinnNam. Taustani
seurausta on, että tunnistan syvästi etuoikeutetun asemani
pohjoiseurooppalaisena ihmisenä, enkä pelkästään sukupuoleen liittyvissä
kysymyksissä.
Naisten
määrä johtotehtävissä kasvaa sekä kirkossa että mediassa vuosi vuodelta. Kun
osallistun suomalaisten päätoimittajien tapaamisiin, meitä naisia on tästä
joukosta jo noin kymmenen prosenttia. Muutama vuosi sitten meitä oli vain viisi
prosenttia.
Kokemukseni
mukaan kirkollisissa johtotehtävissä tai median johtotehtävissä olevat naiset
eivät ole erityisen kannustavia toisiaan kohtaan. Hillary Clinton sanoikin
ulkoministerinä toimiessaan, että jokaisen johtotehtävissä olevan naisen pitäisi
kasvattaa itselleen sarvikuonon nahka. Joskus minusta on tuntunut, että olen
tarvinnut tätä nahkaa erityisesti suhteessa muihin naisiin.
Peruskysymykseen
siitä, kuka tekee uutiset vastaan, että sekä miehet että naiset tekevät
uutiset. Miehet
ovat edelleen uskontoja koskevien uutisten keskiössä, sitä varmemmin, kun ne
käsittelevät kyseisten yhteisön johtoa.
Tämä
miesvaltaisuus nousi esille esimerkiksi toissapäivänä, kun osallistuin islamia
koskevaan toimittajakoulutukseen. Kun meille näytettiin kuvia eri islamin
ryhmittymien johtajista, kuvissa esiintyi vain parrakkaita miehiä. Samalla
lailla miesvaltaisuus nousee esille, kun katson kirkkoni piispainkokousta.
Siinä heitä on aina rivissä, harmaantuneita miehiä parroissaan.
Mutta
vastaus on, että myös naiset tekevät uutisia, sillä Pohjoismaissa naiset
kirjoittavat valtaosan uutisista. Toimittajien enemmistö on naisia.
Tahdon
korostaa sitä, että en näe unettomia öitä media-alalla sukupuoleni tähden, vaan
yöni ovat unettomia siksi, että koko media-ala ja ammattitaitoinen journalismi
on uhattuna. Yhä
harvempi on valmis maksamaan journalistisesti tehdyistä sisällöistä, ole ne
sitten tehty digitaaliseen muotoon tai paperille.
Olen
erittäin huolissani siitä, minkälaista informaatiota tulevaisuudessa on jaossa
ylipäätään, mutta erityisesti myös siitä, onko uskontojournalismia mahdollista
tehdä jatkossa. Jos
kukaan ei ole valmis maksamaan ammattitaidosta, niin mitä tulevaisuudessa
kerrotaan kristillisistä kirkoista tai islamista?
-
Mari Teinilä-
Pyydetty
puheenvuoro Euroopan Kirkkojen Konferenssin ja Maailman kristillisen
mediajärjestön (CEC WACC) online -konferenssissa 29.2.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti