Paneeliin osallistui tutkijoita sekä uskonnollisten yhteisöjen
edustajia. Uskontotieteen dosentit Teemu Taira Turun yliopistosta ja Tuomas
Martikainen Åbo Akademista,
mediatutkimuksen dosentti Johanna Sumiala Helsingin yliopistosta, kasvatuksen
teologi Kari Kanala Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymästä, pastori Ari Vehosmaa Uusipesula-seurakunnasta sekä Suomen Buddhalaisen
unionin edustaja Ari Vuokko toivat keskusteluun omat, erilaiset lähtökohtansa.
Mediasuhde avautui näin uskonnon asiantuntijoiden näkökulmasta.
Aikataulunmuutoksien vuoksi paneelissa ei tällä kertaa ollut tiedotusvälineiden
edustajaa.
Keskustelussa nostettiin esiin uskontojen ja yhteisöjen monia
erilaisia suhtautumistapoja mediaan. Kanalan kommenteissa kirkon suhtautuminen
median käyttöön näyttäytyi varsin positiivisessa valossa.
Evankelis-luterilaisen kirkon keinot medianhallintaan ovat moninaiset. Kirkko
on mainostoimistoyhteistöineen ja pelkästään tiedottamiseen keskittyneen
henkilöstön koon suhteen melkoinen poikkeus uskonnollisten yhteisöjen joukossa.
Kanalan mukaan kirkon pitäisi puhua tämän päivän kieltä. Tie näkyvyyden
saavuttamiseksi on markkinoinnissa.
Sumiala totesi, että elämme huomiotaloudessa, minkä hän näkee
myös ongelmallisena. Kilpailu ja tarve myydä synnyttävät tilanteen, jossa
toimittajien täytyy tuottaa nopealla tahdilla sisältöjä. Yksityiskohdat ja
erityisyydet jäävät tällöin huomiotta. Jos uskonnolliset yhteisöt lähtevät mukaan huomiotalouden logiikkaan, menettävätkö ne tällöin
ominaislaatuaan? Mikä erottaa tällöin kirkon läpikotaisin kapitalistisesta
maailmasta? Kanalan mukaan sisältö on tärkein, jolloin keinot voivat olla moninaiset.
Yhteisöt eivät menetä ominaislaatuaan, sillä muoto on aina joustava.
Martikaisen mukaan ne uskonnolliset yhteisöt, joiden asiat ovat hyvin, jäävät
usein huomiotta mediassa. Hyvät uutiset eivät ole uutisia.
Vankan kansallisen aseman ohella evankelis-luterilaisen kirkon
edustajat ovat esillä julkisuudessa paljon. Kanalan mukaan näkyvyydellä on myös
negatiivisia seurauksia ja uutisten linkittymisestä sekä yhdistelystä voi
seurata ei-toivottuja tulkintoja. Tällöin esimerkiksi arkkipiispan julkiset ulostulot
ovat erittäin kriittisen tarkastelun kohteena. Kun uutiset henkilöstömenojen
karsimisesta ja tiettyjen kirkkorakennusten säilyttämisestä toisaalla
yhdistetään, viestiksi muodostuu: kirkkorakennukset ovat tärkeämpiä kuin
ihmiset.
Pienemmillä uskonnollisilla yhteisöillä taloudellisia ja
sosiaalisia resursseja on vähemmän, ja ellei yhteisöä käsitellä jonkin
skandaalin yhteydessä, mediahuomion eteen täytyy tehdä töitä. Kanala neuvoi
pienempiä yhteisöjä hyödyntämään esimerkiksi sosiaalista mediaa. Taira taas
korosti henkilöiden välisten kontaktien tärkeyttä.
Itse myös kristillisessä mediassa toimittajana työskennelleen
Vehosmaan kanta uskonnon ja median suhteeseen oli kriittinen. Hänestä
erityisesti uskontoon erikoistunut ja uskonnollisiin yhteisöihin perehtyneempi
toimittajakunta olisi tervetullutta. Vuokko taas koki, että se etteivät
toimittajat tunne uskonnollisia yhteisöjä, voi olla hyväkin asia, koska tällöin
he eivät pyri tuomaan läpi omia näkemyksiään. Vehosmaalta löytyi myös
ymmärrystä hankaloituvassa työtilanteessa eläviä toimittajia kohtaan, joiden
työtehtävät ovat usein hyvin laaja-alaisia. Vastuu oikeanlaisen kuvan
muodostumisesta ei olekaan Vehosmaan mukaan pelkästään toimittajilla, vaan
yhteisöjen pitäisi tiedottaa aktiivisesti myös itse.
Vehosmaa nosti esiin myös sen, miten kaikki eivät välttämättä
ole median käyttäjinä samalla viivalla. Jokaisella ei välttämättä ole taitoja
käyttää vaikkapa tietokonetta tai sosiaalista mediaa. Tällaisten henkilöiden
kosketus mediaan on ohut. Samanhenkisesti Vuokko huomautti, miten eri
kokoluokan haasteita toisistaan poikkeavilla uskonnollisilla yhteisöillä on.
Suomen Vietnamilaisten Buddhalaisten yhdistyksellä suurin ongelma on
suomenkielen hallinta. Martikainen taas totesi, että Suomessa kasvaa selkeästi
artikuloiva ja sosiaalista mediaa taitavasti käyttävä maahanmuuttajataustaisten
nuorten sukupolvi.
Kaikki yhteisöt eivät myöskään hae näkyvyyttä. Kun Vehosmaa
totesi yhteisön olevan olemassa vain, jos se on näkyvillä, kysyi Taira, että
liittyykö tämä lähetysuskontojen teologisiin lähtökohtiin? Vuokon mukaan
vietnaminbuddhalaiset eivät ole esimerkiksi kiinnostuneita mediastrategioiden
luomisesta. Monissa yhteisöissä vähäinen medianäkyvyys voidaan kokea
positiivisena asiana.
Martikainen valotti omilla kokemuksillaan sitä, kuinka media
saattaa käyttää asiantuntijoita yksittäisten tietojen, kuten muslimien määrän,
tietopankkeina. Toisaalta laajempi asiantuntijuus ja tutkimustulokset eivät
nopeassa ja ytimekkäässä tiedonvälityksessä käänny välttämättä helposti selkokielelle.
Myös media haluaa suosia sellaisia tutkijoita, joiden ulosanti on ymmärrettävä.
Asemansa puolesta evankelis-luterilaiselta kirkolta odotetaan
erilaisten kriisien yhteydessä nopeaa ja oikeanlaista reagointia. Taira nostaa
reagoinnin YLEn Homoiltaan esimerkiksi siitä, miten kirkon
medianhallinta epäonnistui täydellisesti. Kanala oli samaa mieltä, mutta kertoo
kirkon ottaneen tapauksesta opiksi, mainiten esimerkkinä arkkipiispa Kari
Mäkisen nopean vastauksen Älä
alistu -kampanjan aiheuttamaan kohuun. Mäkinen irtisanoutui kampanjan
tavoitteista täysin todeten, ettei homovastaisuudella ole sijaa kirkossa.
Kaikki uskonnolliset yhteisöt ovat moniäänisiä, ja Martikainen
nosti esiin sen, miten toimittajien tulisi valita kriittisemmin ne henkilöt,
jotka edustavat koko yhteisöä. Toistuvasti saman henkilön esittäminen yhteisön
äänenä luo yksipuolisia mielikuvia. Taira mainitsi Iso-Britanniassa järjestetyn
seminaarin, jossa läsnä oli kahden eri muslimijärjestöjen edustajia, jotka
alkoivat kiistellä siitä, kumpi järjestö saa edustaa muslimeja. Tällaisissa
tilanteissa etenkin toimittajilla olisi mahdollisuus nostaa esiin yhteisöjen
moniäänisyyttä. Lisäksi Taira kritisoi uskontojen esittämistapaa, jossa ne
pelkistetään oppijärjestelmiksi, sen sijaan että tutustuttaisiin uskontojen
arkeen.
Mediajulkisuus on uskonnollisille yhteisöille mahdollisuus,
mutta myös riski. Siinä missä evankelis-luterilaiselle kirkolle mediayhteistyö
ja julkisuus ovat arkipäivää, moni uskonnollinen yhteisö pysyttelee tietoisesti
poissa julkisuudesta. Huolimatta siitä miten huolellisesti yhteistyötä median
kanssa suunnitellaan, ei todellisuudessa uutisten vaikutuksia tai niiden
muuttumista julkaisun jälkeen pysty kukaan kontrolloimaan. Kerran sanottu on
vapaata riistaa uudelleen välitettäväksi, muokattavaksi, yhdisteltäväksi ja
asiayhteydestä irrotettavaksi. Tästä huolimatta median ja uskonnon suhde ei ole
toimimaton tai tuomittu, se vain vaatii osaamista niin median kuin
yhteisöjenkin edustajilta.
– Anna Haapalainen, Riina Keto-Tokoi, Jere Kyyrö,
Teemu T.
Mantsinen, Tuomas Äystö –
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti