Kustannus-Oy Kotimaan tiloissa järjestettiin uskontojournalismin
koulutuspäivä 20.9. Paikalla oli toimittajia Kotimaasta, Kotimaa24:sta ja
Essestä ja pari freelanceria. Olli Seppälä johdatteli
joukon aiheeseen toteamalla, että tietyt rajut uutiset maailmalta ovat saaneet
ihmiset viime vuosina kysymään uskontojournalistisen tietotaidon perään.
Onko todellakin oleellista, että viimeisimmän
mellakointia aiheuttaneen Muhammed-videon tekijä on kopti-kristitty? Moniko
toimittaja tietää, mitä kopti-kristitty tarkoittaa? Levitetäänkö uskonnollista
leimaa tietyn uutisen yhteydessä perehtymättä tai ajattelematta seurauksia?
Olisiko ollut relevantimpaa uutisoida, että Muhammed-videon teki vankilakundi
(joka hän lehtitietojen mukaan on)?
Sekä Suomessa että maailmalla on uskontojournalistista
tutkimusta tehty vielä varsin vähän.
Tilaisuuteen kouluttajaksi kutsuttu dosentti FT Johanna Sumiala johtaa yhdessä Katja Valaskiven kanssa Helsingin
Sanomain säätiön rahoittamaa tutkimusprojektia, jossa selvitetään, miten
uskonnosta kirjoitetaan valtakunnallisissa ja maakunnallisissa sanomalehdissä.
Tutkimuksen kohteena ovat Helsingin Sanomat, Ilkka, Kaleva ja Karjalainen.
Niistä poimitaan uskonto-teemaa sivuavat uutiset viime vuosilta. Esimerkiksi
Helsingin Sanomista on löydetty vuosilta 2007-2011 jo yli 6000 uskonto-aiheista
tekstiä tarkastelun alle. Tutkimusidea tuli Helsingin Sanomien päätoimittajalta
Mikael Pentikäiseltä.
Oleellinen kysymys on Sumialan mielestä se, mitä
uskonto on, miten se määritellään. Usein ne, jotka tuntevat uskontoja vähiten,
pystyvät määrittelemään uskonto-käsitteen selkeimmin. Mitä syvällisempää on
aiheen tuntemus, sitä vaikeammaksi uskonto-käsitteen määrittely muuttuu.
Uskontojournalistisen ymmärryksen puute uhkaa mediaa
kahdella tavalla. Toisaalta uskonnollisetkin tragediat (kuten uskonnollisten
yhteisöjen joukkoitsemurhat) saatetaan leimata terrorismiksi, jolloin ilmiön
syvällisempi ymmärtäminen jää puuttumaan. Toisessa ääripäässä poliittisista ja
kulttuurien välisistä konflikteista puhutaan uskonsotina. Tiedon ja ymmärryksen
puute voi siis johtaa joko ilmiön uskonnollisen puolen vähättelyyn tai
perusteettomaan korostamiseen.
Uskontoa, kulttuuria ja politiikkaa ei voi erottaa
toisistaan. Ne vaikuttavat sisäkkäin samassa todellisuudessa. Toisaalta taas
uskontojournalismi – kuten kaikki muukin journalismi – lokeroi väistämättä
maailmaa. Todellisen elämän ilmiöt eivät noihin lokeroihin aina kauniisti ja ongelmitta
sujahda.
Näkymätön
sopimus: Usko ei kuulu julkisuuteen
Johanna Sumialan mielestä suomalaisessa
laatujournalismissa vallitsee näkymätön sopimus: hengellisistä asioista ei
julkisuudessa puhuta. Piispa voi ottaa kantaa maallisiin asioihin kuten
köyhyyteen tai syrjäytymiseen, mutta edes hänen ei ole sopivaa esittää
hengellisiä näkökulmia valtamediassa. Tämän puoleisista voidaan puhua
julkisuudessa, tuon puoleisista ei. Tämä näkymätön sopimus kapeuttaa
mediakenttää.
Ajatuksesta, jonka mukaan uskonto on yksityisasia,
voidaan luopua korkeintaan jonkun vakavan kriisin pehmittämässä tilanteessa.
Esimerkiksi Tsunami-kokemustensa jälkeen piispa Eero Huovinen saattoi
kertoa julkisuudessa kyselleensä, missä oli Jumala. Toisaalta jopa tässä
tilanteessa Huovinen sai kritiikkiä henkilökohtaisesta tilityksestään.
Joidenkin mielestä hänen olisi kuulunut pitää Jumala-uskoa yllä viran puolesta
kriisin keskellä ja jättää omat rehelliset hengelliset kokemuksensa
raportoimatta.
Ministeri Päivi
Räsäsen tapaus on osoittanut, miten vaikeaa Suomessa on olla yhtä aikaa
poliitikko ja evankelista. Samaa ongelmaa ei tunnu syntyvän, jos ministeri on
vaikkapa palloliiton johdossa. Keskustelussa nousi esiin ajatus, että
uskontojournalistit ovat ikään kuin mediamaailman päivi räsäsiä: ihmisiä,
joihin muiden toimittajien on joskus vaikea suhtautua.
Tässä päästiin oleellisen kysymykseen: Mitä on
uskontojournalismi ja mitä se ei ole? Koulutuspäivän keskusteluissa heitettiin
ilmaan monenlaisia määrittelyjä. Urheilutoimittajan ei tarvitse olla
huippu-urheilija eikä uskontojournalistin tarvitse olla uskovainen tehdäkseen
työnsä hyvin. Mutta ovatko myös hartaus- ja julistuskirjoitukset journalismia?
Miten on mahdollista yhdistää kutsumus evankeliointiin ja kutsumus
ammatillisesti korkeatasoiseen journalistin työhön? Onko toimittajan vahva ja
selkeä oma uskonnollinen identiteetti etu vai haitta journalismin
objektiivisuusihanteen kannalta? Tämän viimeisimmän kysymyksen osalta koolla
ollut journalistijoukko taisi olla varsin yksimielinen: oman taustansa ja
identiteettinsä tiedostava tunteminen on tärkeä perusedellytys, kun pyritään
siihen, että toimittajan oma vakaumus ei tekstistä näy.
Pieni
katsaus uskontojournalismin historiaan:
-1980-luvulla Amerikassa tutkimuksen kohteina olivat
erityisesti ns. tele-evankelistat. Tutkimus oli painottunut erilaiseen
vaikutustutkimukseen. Pyrittiin siis selvittämään, miten sanoma menee tai ei
mene perille. Tutkimus oli siinä mielessä kapea-alaista, että se nousi lähinnä
uskonnollisista intresseistä. Haluttiin tutkia, miten uskonnollisissa
yhteisöissä voidaan viestiä tehokkaasti.
- 1990-luvulla muotoutui tutkimussuuntaus, johon
Sumialakin katsoo liittyvänsä: ”Media, Religion and Culture”. Tutkimus
laajentui merkityksen tutkimuksen suuntaan ja sen kohteeksi nousi uskonto
kulttuurisena ilmiönä.
-Eurooppalaista uskonnon ja uskontojournalismin
tutkimusta ovat sävyttäneet esimerkiksi sekularisaatioparadigma, jonka mukaan
julkisuus on sekulaari, maallinen tila. Uskonto ei kuulu julkisuuteen. Tässä
voidaan nähdä taustalla saksalaisen filosofin Habermasin julkisuusteoria, joka
teki jyrkän eron julkisen ja yksityisen välille.
Islamin
haaste uskontojournalismille
Nykyisin islam haastaa voimakkaasti sen ajatuksen,
että uskonto ei kuuluisi julkisuuteen. Islamin eri kulttuureissa ei ole
olemassa samaa sanatonta sopimusta uskonnon yksityisyydestä kuin vaikkapa
protestantti-kristityssä pohjolassa.
Protestanttisissa maissa kahden regimentin oppi on
sisäistynyt vuosisatojen aikana osaksi yhteiskuntaa. Uskonnon ja politiikan
sekoittamista katsotaan karsaasti. Islamilaisessa maailmassa tällainen ajattelu
on vierasta.
Postmodernissa maailmassa ei ole enää mahdollista
pitää yllä ajatusta, jonka mukaan ”meidän maassa toimitaan tällä tavalla”.
Siirtolaisuus, kansainvälisyys ja Internet haastavat julkisuuden hallinnan.
Kuka enää toimii ”meidän maan tapojen” portinvartijana nykytodellisuudessa?
”Uskonnollisille
äänille lisää tilaa julkisuudesta”
Johanna Sumiala summasi omana näkemyksenään, että uskonnollisille
äänille tarvitaan suomalaisessa julkisuudessa lisää
tilaa. Meillä ei voida käydä julkisuudessa esimerkiksi kiihkotonta,
asiapohjaista keskustelua saatananpalvonnasta. Tämä kapeuttaa todellisuuden
ymmärtämistämme.
Avoin, ammattitaitoinen uskontojournalismi joutuu
hakemaan paikkaansa mediamaailmassa eikä tie ole helppo. Yritys työntää
uskonnot pois yhteiskunnallisesta julkisuudesta ei kuitenkaan enää globaalissa
maailmassa onnistu.
Uskonnon ja pyhän tunnistaminen omassa tutussa
maastossa ja kulttuurissa voi olla joskus vaikeampaa kuin vieraassa
kulttuurissa.
Uskontojournalismi on ongelmakeskeistä, mutta niin
on journalismi ja erityisesti uutismaailma muutenkin. Onko tämä asia, jolle
pitäisi yrittää tehdä jotakin? Jos, niin mitä?
- Emilia Karhu -
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti